Voordat je op pad gaat in IJsland en er een episch avontuur beleeft, moet je jezelf vertrouwd maken met de regels en voorschriften van het land. Je moet het hoofd boven water houden in IJsland en rekening houden met de verkeersregels van Reykjavik. Het is niet ongebruikelijk voor toeristen die Reykjavik bezoeken om hun eigen vervoer te huren, of om zelfs met hun eigen auto via de veerdienst naar IJsland te komen. Als je ervan houdt om zelfstandig IJsland te verkennen, is er belangrijke informatie over het rijden in IJsland waarvan je op de hoogte moet zijn.
Heb je deze Stedentrip naar IJsland al bekeken?
Rijvoorschriften in Reykjavik
Het kennen van de verkeersregels in IJsland zal je beschermen tegen schade en tegen dure boetes. In IJsland rijd je aan de rechterkant van de weg en haal je aan de linkerkant in. De algemene snelheidslimiet is 30 tot 50 kilometer per uur in de bevolkte gebieden, 80 kilometer per uur op de onverharde wegen in landelijke gebieden en 90 kilometer per uur op de verharde wegen. Chauffeurs en alle passagiers zijn wettelijk verplicht om veiligheidsgordels te dragen. Oudere kinderen moeten veiligheidsgordels dragen en jongere kinderen en baby’s moeten in autoveiligheidszitjes zitten.
Autokoplampen inschakelen
Autokoplampen moeten tijdens het rijden in IJsland altijd zijn ingeschakeld, dag en nacht.
Mobiele telefoons zijn verboden
Het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden is verboden.
Illegaal rijden
Rijden na consumptie van alcohol of drugs is illegaal in IJsland en dus ook in Reykjavik. Rijd niet onder invloed, ook al is dit acceptabel in jouw eigen cultuur, want in IJsland is het verboden. De minimale straf voor een eerste overtreding is een boete van minstens 100.000 ISK, of omgerekend zo’n 750 euro. Je verliest hierbij ook je rijprivileges gedurende 4 maanden.
Rekening houden met voorrang
In IJsland heeft het verkeer op de binnenste rijstrook van een tweebaansrotonde altijd voorrang op het verkeer op de buitenste rijstrook. Veel buitenlandse reizigers zijn zich niet bewust van deze regel en daarom kunnen rotondes erg gevaarlijk worden. Vooral in Reykjavík vind je behoorlijk veel rotondes met twee rijstroken en het is cruciaal om de prioriteitsregels te begrijpen.